STRAATCULTUUR IN DE KLAS
Trainingen straatcultuur in de klas in overleg
Leerlingen bewegen zich dagelijks tussen verschillende leefwerelden: thuis, op school en op straat. Straatcultuur in de klas kan een uitdaging vormen wanneer deze botsen en invloed hebben op de groepsdynamiek. Jongeren uit de straatcultuur hanteren andere normen en waarden dan de ‘burgercultuur’, wat kan leiden tot brutaliteit, groepsdruk, straattaal en moeite met structuur. Dit kan de sfeer verstoren en het leerproces beïnvloeden. Hoe houdt u als docent grip op deze dynamiek en bouwt u tegelijkertijd een positieve relatie op? U leest het in deze blog.
Wat is straatcultuur in de klas?
Straatcultuur is een oppositiecultuur die zich afzet tegen gevestigde normen en autoriteit. Jongeren zoeken erkenning binnen hun groep en tonen bravoure en provocatie. Door de invloed van sociale media zijn respect, zichtbaarheid en status cruciaal voor hen. Tegelijkertijd ervaren ze vaak een gebrek aan structuur en vertrouwen, wat gedragsproblemen in de klas kan veroorzaken. Om hier effectief mee om te gaan, zijn Regie, Relatie en Reflectie essentieel.
Regie: duidelijkheid en structuur bieden
Jongeren uit de straatcultuur hebben duidelijke grenzen en consequenties nodig om zich veilig te voelen. Ze testen regelmatig de autoriteit van de docent, wat betekent dat u consequent en zelfverzekerd moet handelen.
- Stel heldere regels en wees duidelijk over de verwachtingen in de klas.
- Wees consequent en houd vast aan uw aanpak, ook wanneer leerlingen u uitdagen.
- Straal zelfvertrouwen uit en laat zien dat u controle heeft over de situatie.
Regie betekent niet alleen grenzen stellen, maar ook zorgen voor een omgeving waarin leerlingen zich gehoord en gerespecteerd voelen.
Relatie: op zoek naar verbinding
Hoewel jongeren met straatcultuurgedrag zich vaak ongenaakbaar opstellen, hebben ze juist een grote behoefte aan erkenning en positieve aandacht. Zonder relatie is het bijna onmogelijk om hen te bereiken.
- Maak eerst contact, bijvoorbeeld door een gesprek te beginnen zonder direct te corrigeren.
- Wees aanwezig en betrokken, zodat leerlingen zich serieus genomen voelen.
- Corrigeer zonder gezichtsverlies: spreek leerlingen privé aan in plaats van voor de groep.
Door een persoonlijke band op te bouwen, vergroot u de kans dat leerlingen openstaan voor feedback en gedragsverandering.
Reflectie: verantwoordelijkheid stimuleren
Veel jongeren uit de straatcultuur zijn niet gewend om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag. Reflectie helpt hen om inzicht te krijgen in de gevolgen van hun keuzes.
- Stel open vragen zoals: “Wat gebeurde er net en hoe had je het anders kunnen aanpakken?”
- Laat hen meedenken over oplossingen, zodat ze actief bijdragen aan een positief leerklimaat.
- Geef constructieve feedback zonder te veroordelen.
Door jongeren te laten reflecteren, helpt u hen om eigen verantwoordelijkheid te nemen en groeit hun sociale bewustzijn.
Voordelen van training straatcultuur in de klas
Dit zijn de voordelen van de training straatcultuur in de klas:
- Een veilig leerklimaat
- Kennis van verschillende leefwerelden
- Verbinding met elkaar
- Inspiratie voor in de praktijk
- Inzicht in herkenbare situaties
- Training straatcultuur op locatie
De training straatcultuur in de klas wordt gegeven op locatie. De presentatie wordt verzorgd op een studiedag of teamdag voor 100 onderwijsprofessionals en wordt uitgevoerd op een podium of in de aula. Het programma neemt een dagdeel in beslag. Eerst wordt er een plenaire lezing gegeven, waarna aansluitend een workshop volgt in verschillende groepen. Meer weten over deze of andere relevante trainingen voor scholen? Kom met ons in contact!
Neem contact met ons op!
De voordelen:
Dit zijn de voordelen van de training straatcultuur in de klas:.
- Een veilig leerklimaat
- Kennis van verschillende leefwerelden
- Verbinding met elkaar
- Inspiratie voor in de praktijk
- Inzicht in herkenbare situatie
Benieuwd of deze training ook geschikt is voor uw organisatie? Neem gerust contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.